ごめん、本当はスミスが大好きなんだ

2chスレ:ごめん、本当はスミスが大好きなんだ part19
 なんかの弾みで久々にスミススレを見てしまって、結構興味深くて、ああ、おれ、スミス、好きだったなあ…っていうので、The Smithsの話でも…。しかしスミススレはタイトルからしてそれっぽいですね…。ごめん、スミス聴いててごめん…って感じがよく出てる気がします…。僕はアルバム全部揃えた、ってほどじゃなく、モリッシーのソロとかは全然聴いてなかったりするんですけど、スミスは大学一年生の頃とか、に聴いてたな…。学校行く時にハウスーンイズナウとか聴いて…って、念のため、別段暗い学生生活送ってたわけではなかったですけど…時折いろんなことが厭になってたくらいで……まあ、でも、それは今も、そりゃ、ないわけではないですけど…。ええと、スミスの話をすると、どうしてもいきおい三点リーダーが増え、どんより感が増しますが…でも、ごめん、僕もスミス好きだったんですよね…。暗いかんじだけど、メロディ、モリッシーのある種「きもちわるい」声、ジョニー・マーのギター…などを、美しいと感じていました!ごめんなさい!
●スミスで好きな曲たち(歌詞引用つき)

「HEAVEN KNOWS I'M MISERABLE NOW」
In my life
Why do I smile
At people who I'd much rather kick in the eye ?

I was happy in the haze of a drunken hour
But heaven knows I'm miserable now

"You've been in the house too long" she said
And I (naturally) fled

In my life
Why do I give valuable time
To people who don't care if I live or die ?

 ↑曲のタイトルからしてあれですが、この曲好きです。「どうして僕は微笑みかけなきゃならないんだ 僕が思い切り顔面に蹴りを入れたいような奴らに」「僕のこの人生の貴重な時間を どうして僕が死のうが生きようがお構いなしの連中に使わなきゃならないんだ」…っていう、もう……ほんとどうしようもない歌詞が、陰影を帯び気味だけど割と明るいメロディにのって流れたりします!あと実は告白すると今でも歌詞に超共感とかしてます!

「THAT JOKE ISN'T FUNNY ANYMORE」
Park the car at the side of the road
You should know
Time's tide will smother you
And I will too
When you laugh about people who feel so
Very lonely
Their only desire is to die
Well, I'm afraid
It doesn't make me smile
I wish I could laugh

But that joke isn't funny anymore
It's too close to home
And it's too near the bone
It's too close to home
And it's too near the bone
More than you'll ever know ...

Kick them when they fall down
Kick them when they fall down
You kick them when they fall down
Kick them when they fall down
You kick them when they fall down
Kick them when they fall down
You kick them when they fall down
Kick them when they fall down

 「傷つき倒れた人間を蹴りつけるなんて…悪いけど、君のそんな冗談は、僕にはもう笑えない」っていう感じの曲。僕は、他人をわけわかんないORESAMA・WATASHI基準(で、本人的には世間一般で統一された基準のつもりだったり、とか僕からはそう見える感じ)で見下してる感満載の人とか、それらの行為で心の安寧を図っている人っぽいとかを見たりすると、昔から頭の中でこの曲が流れます…。この曲も何か、か細く綺麗なメロディで好きです。スミスってこう、若い時に聴いた方がいいんだか悪いんだか…っていうバンドだよなー、と思います。
 で、次に紹介する曲はスミスの中で僕の一番好きな曲、なので、もうこうなったら、次の曲は全詞を引用してみます…。

「THERE IS A LIGHT THAT NEVER GOES OUT」
Take me out tonight
Where there's music and there's people
And they're young and alive
Driving in your car
I never never want to go home
Because I haven't got one
Anymore

Take me out tonight
Because I want to see people and I
Want to see life
Driving in your car
Oh, please don't drop me home
Because it's not my home, it's their
Home, and I'm welcome no more

And if a double-decker bus
Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten-ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure - the privilege is mine

Take me out tonight
Take me anywhere, I don't care
I don't care, I don't care
And in the darkened underpass
I thought Oh God, my chance has come at last
(But then a strange fear gripped me and I Just couldn't ask)

Take me out tonight
Oh, take me anywhere, I don't care
I don't care, I don't care
Driving in your car
I never never want to go home
Because I haven't got one, da ...
Oh, I haven't got one

And if a double-decker bus
Crashes into us
To die by your side
Is such a heavenly way to die
And if a ten-ton truck
Kills the both of us
To die by your side
Well, the pleasure - the privilege is mine

Oh, There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out
There Is A Light And It Never Goes Out

 この曲よく聴いてたな…。スミスの話書くと全体的に暗い印象になりますが、でも、ごめん、この曲大好きなんですよね…。あ、でも、夜中にスミス聴くとちょっとあれなんで、今はUNDERTONESとかその辺の勢いのあるやつ聴いて、バランス取りながらこれを書いてます。人間、というか僕は、ですけど、いつも明るくいられるわけではなくて、そんで、明るくなくちゃ駄目とか楽しくなくちゃ価値がないとか、そういう考え方が僕は苦手っぽいです。